Suomen Fotokaupan Liitto ry on Finnfoton uusin jäsenjärjestö

21.12.2014

Suomen Valokuvajärjestöjen keskusliito Finnfoto syyskokouksessa 18.12. 2014 hyväksyttiin yhdistyksen uudeksi jäsenjärjestöksi Suomen Fotokaupan Liitto ry.

Suomen Fotokaupan Liitto ry edustaa noin 80 yksityistä alan liikettä. Yhdistyksen puheenjohtaja Ville Friman odottaa paljon Finnfoton jäsenyydeltä. Hänen mukaansa se avaa uusia ulottuvuuksia niin valokuvaukseen kuin harrastuksen suosion kasvattamiseen.

– Huomasin jo muutama vuosi sitten, että vaikka olemme alan kauppiaiden etujärjestö ja Finnfoto valokuvaajien etujärjestö, painimme usein hyvinkin samanlaisten asioiden kanssa. Tähän asti olemme kumpikin tahollamme yrittäneet ratkoa näitä ongelmia osin onnistuen ja osin ei. Nyt kun olemme yhdessä, on helpompi koordinoida asioita valokuva-alan järjestöjen sekä fotokauppiaiden kesken.

Yhtenä esimerkkinä Ville Friman mainitsee fotokauppiaiden ja esimerkiksi luontokuvaajien yhteistyön valokuvatapahtumien tiimoilta.

– Monilla paikkakunnilla fotoliikkeissä on tällaiselle tapahtumatoiminnalle oivalliset puitteet. Nyt kun olemme saman katon alla valokuva-alan järjestöjen kanssa, on helpompi suunnitella muun muassa tällaista toimintaa kokonaisvaltaisemmin, toteaa Ville Friman.

Finnfoton toiminnanjohtaja Mikko Säteri näkee Suomen Fotokaupan Liiton ja Finnfoton yhteistyössä paljon kuvallista ja kuluttajaläheistä synergiaa.

– Nyt voimme jäsenjärjestöjen kautta tarjota valokuvaajille entistä laajempia koulutusmahdollisuuksia ja muuta valokuvaan ja sen käyttöön liittyvää toimintaa sekä ohjeistusta, toteaa Mikko Säteri.

Uuden jäsenjärjestön myötä Finnfoton jäsenjärjestöjen yhteismäärä kasvaa myös uusille lukemille.

– Tämä on mielestäni luontaista kehitystä. Valokuvaajat ja nyt myös alan kauppa ovat huomanneet, että yhdessä saamme paljon enemmän aikaan esimerkiksi tekijänoikeusasioissa, kuin jos jokainen vain yrittää hoidella samoja asioita omassa piirissään. Uskon vakaasti, että ensi vuonna (2015) Finnfoton jäsenjärjestöjen yhteenlaskettu jäsenmäärä ylittää 10 000 rajapyykin, summa Finnfoton toiminnanjohtaja Mikko Säteri.