Tutkimus: Kivijalkamyymälöiden valttina palveluosaaminen

25.4.2012

HELSINGIN KIVIJALKAKAUPPOJEN VAHVUUTENA PALVELUOSAAMINEN

HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun teettämän tutkimuksen mukaan Helsingin kantakaupungin pienillä kivijalkaliikkeillä on selkeä tilaus erikoistavaroiden ostopaikkoina kauppakeskusten ja hypermarkettien puristuksessa. Taloustutkimuksen marraskuussa 2011 toteuttamaan internet-paneeliin osallistui 2172 pääkaupunkiseudulla asuvaa 15 vuotta täyttänyttä henkilöä.

Tutkimuksessa selvisi, että kantakaupungissa sijaitsevien yrittäjävetoisten ns. kivijalkakauppojen vahvuus on asiakaspalvelussa, laadukkaissa ja monipuolisissa valikoimissa sekä asiantuntemuksessa. Erityisen vahvoilla kivijalkamyymälät ovat arvokkaampien tuotteiden, kuten korujen ja kellojen, juhlavaatteiden ja jalkineiden sekä musiikki-instrumenttien ostopaikkana.

Suurin osa kyselyyn vastanneista piti kokemuksia kivijalkakaupoista positiivisina. Tyytyväisimpiä kivijalkaliikkeiden palveluun olivat naiset, yrittäjät ja eläkeläiset. Tyytyväisyys oli kuitenkin melko tasaista kaikissa vastaajaryhmissä.

Kivijalkakaupoissa asioiville hyvä palvelu ja laadukkaat tuotteet ovat tärkeässä roolissa. Toisin kuin yleisesti luullaan läheskään kaikki eivät koe liikkeiden sijaintia kantakaupungissa hankalaksi. Viidennes vastaajista arvioi, että käyttäisi enemmänkin kivijalkaliikkeiden palveluja, mikäli asioisi alueella enemmän. Monelle tietämättömyys tarjonnasta on yksi merkittävimmistä syistä olla käymättä useammin näissä liikkeissä. Mielenkiintoista tarjontaa ja ostosmahdollisuuksia on runsaastikin, mutta niitä ei tunneta.

Yhtenä haasteena on kivijalkakaupoista ostettavien tuotteiden ostotiheys. Kivijalkamyymälöistä hankitaan kestokulutushyödykkeitä, joiden hankintaväli on pitkä ja joiden ostamista harkitaan enemmän. Tällaisissa tuoteryhmissä tiedon etsimisen merkitys korostuu. Internetissä toteutetun selvityksen mukaan internet oli tiedon lähteenä merkittävin. Muina merkittävinä tietolähteinä esiin nousivat sanomalehdet, ystävät ja suoramainonta.

Lähde: Erikoiskaupan Liitto
Kuva: Kauppalehti

1. Ville Friman Fotoman

Mielenkiintoinen artikkeli! Uskoisin, että tämä tutkimus pätee erinomaisesti myös muilla paikkakunnilla.

Itse aion tänä vuonna panostaa laajempaan tuotevalikoimaa. Vaikka valikoimaa tulee lisään niin en usko varaston arvon juuri nousevan sillä en ota enään niin runsaasti samaa tuotetta varastoon.

Kuten tutkimuksessa sanottiin niin kuluttajat harvoin tietävät kuinka monipuolinen valikoima tuotteita voi olla heitä lähellä olevassa kivijalkamyymälässä. Sen vuoksi tulen tänä vuonna erityisesti panostamaan näyteikkunan somistukseen sekä luomaan tehokkaamman kantaasiakasjärjestelmän (CRM). Viime vuonna huomasin Facebookmarkkinoinnin olevan erityisen kustannustehokasta. Sen kautta tuli paljon onnistumisia pienellä rahalla )))))!

Ville Friman Fotoman

Comments are closed.