Lupahallinnon valokuvapalvelimen eteneminen

6.2.2013

Lupahallinnon valokuvapalvelin – lempinimeltään Luppa – on nyt ollut pari kuukautta pilottikäytössä yhdessä kuvaamossa, ja kokemukset ovat olleet hyviä. Kaikille poliisiasemille on myös saatu käyttöön sähköiset nimikirjoitusalustat, jotka ovat tähän saakka viivästyttäneet järjestelmän käyttöönottoa.

Varmuuden vuoksi järjestelmää kuitenkin pilotoidaan vielä parissa lisäkuvaamossa. Näiden joukossa Suomen Fotokaupan Liittoa edustaa Kankaanpään Kuva-Center, joka raportoi kokemuksistaan täällä liiton internet-sivuilla. Jos kaikki menee hyvin, laaja käyttöönotto on vain viikkojen kysymys.

Sujuvan aloituksen varmistamiseksi on tässä vaiheessa hyvä tarkistaa, että omat Katso-tunnukset ovat käytettävissä Luppa-kirjautumiseen. Katso-tunnistus on Verohallinnon ylläpitämä lakisääteinen tunnistuspalvelu, jota valtaosa yrityksistä käyttää mm. veroilmoitusta tehdessään. (Joillakin yrityksillä tunnukset ovat siksi tilitoimiston käytössä.) Luppaan kirjautumiseen ei tarvita Katso-pääkäyttäjätunnusta, vaan alitunniste riittää. Yrityksen Katso-pääkäyttäjä voi luoda uusia alitunnisteita ja liittää niihin “Valokuvaaja”-roolin (valtuutuksen), jonka palveluntarjoajana on “Poliisihallinto”. Luppaan kirjautuminen ei vaadi kertakäyttösalasanoja (OTP) vaan monikäyttösalasanat (PWD) riittävät.

Yleiset Katso-ohjeet Verohallinnon sivuilla.
Asiointipalvelun käyttöönotto Katsossa.

Lähde: Kari Kanto, projektipäällikkö, Poliisihallituksen lupahallintoyksikkö